Cea de a 33-a ediție a Dakar-ului va rămâne în istoria sportului românesc datorită evoluțiilor piloților Vectra Racing. Echipa originară din Brașov a reușit să ajungă cu ambii piloți la finișul unui raliu de peste 9.500 km și se întoarce din America de Sud cu titlu la clasa Maraton oținut de Mani Gyenes.
Două săptămâni de raliu în care s-a concurat în 13 probe speciale șase dintre ele fiind în Atacama, cel mai arid deșert din lume, două traversări ale munților Anzi pe la altitudini ce depășeșsc 4.500 de metri și zile ce au început frecvent la 04.00am, acestea sunt o parte din ingredientele care au caracterizat Dakar 2011. În pofida greutăților românii au dovedit că fac față acestui raliu și că pot aduce rezultate. Atât Mani Gyenes cât și Marcel Butuza și-au dorit în primul rând să termine cea mai imprevizibilă competiție din zona sporturilor cu motor, însă au ajuns la finiș într-un mod care va fi greu de egalat. Au rulat cu motociclete KTM 690 Rally Factory Replica a căror greutate, cu rezervoarele pline, depășește 200 de kg și nu de multe ori au fost nevoiți să își depășească limitele pentru a ajunge la sfârșitul probei speciale.
Câștigarea Dakar-ului la clasa Maraton reprezintă cel mai bun rezultat din cariera lui Mani Gyenes, după ce în 2009 a câștigat Raliul Marocului, etapă din Campionatul Mondial de Rally-Raid. La general Mani a terminat raliul pe locul 18 și în clasamentul categoriei motoarelor de peste 450 cmc ocupă locul trei.
„O ediție mult mai dificilă”
Aruncând o privire asupra raliului care este considerat de toți piloții de la categoria moto a fi cel mai greu de la mutarea Dakar-ului în Argentina și Chile, Mani a declarat: „Deși acum am mai multă experiență decât aveam în 2007, la prima mea participare în Dakar, ediția din acest an mi s-a părut mult mai dificilă. Se acumulează foarte multă oboseală din cauza etapelor de legătură foarte lungi și în plus față de acea ediție din Africa acum am mers cu 1000 de km mai mult. Pentru mine cea mai grea zi a fost cea de pe 7 ianuarie când eram în Atacama și am avut 456 de km de probă specială în care au fost multe dune, piatră și praf. A fost un raliu extrem de obositor și în ultima parte nu am vrut să mai forțez pentru că era important să ajung la finiș. Noi am concurat la clasa Maraton unde nu avem voie să schimbăm motorul de-a lungul raliului și trebuie să le mulțumesc lui Liviu Butuza și Romeo Duicu pentru că au fost o echipă de asistență extraordinară”.
Butuza, pe 59
Marcel Butuza liderul team-ului Vectra Racing s-a clasat pe locul 59 la general și în primii 20 la categoria motoarelor de peste 450 cmc. Chiar dacă au terminat doar de o zi Dakar-ul, membrii echipei se gândesc deja la ce urmează în sezonul 2011 când și-au propus să meargă în Campionatul Mondial de Rally-Raid.
Dakar 2011 a fost câștigat la categoria moto de Marc Coma, la auto de Nasser Al-Attiyah, în timp ce la categoria camioane s-a impus pentru a șaptea oară Vladimir Chagin.
Articol scris de Renatta Stepanov
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER